Tuesday, January 28, 2020

עסקת המאה: ארה"ב תכיר בההתנחלויות, ישראל תקפיא פעילותה במשך 4 שנים - וואלה!

עסקת המאה: ארה"ב תכיר בההתנחלויות, ישראל תקפיא פעילותה במשך 4 שנים - וואלה!

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציג הערב (שלישי) את תכנית השלום של הממשל האמריקני לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הכוללת הקמת מדינה פלסטינית שבירתה תכלול חלקים ממזרח ירושלים. כמו כן, על פי התכנית, ארצות הברית תכיר בהתנחלויות בגדה המערבית, וישראל מצדה תידרש להקפיא את הבנייה באזור במשך ארבע שנים בהן יתנהל משא ומתן בנושא הקמת המדינה הפלסטינית. טראמפ הכריז כי "זהו צעד גדול לעבר השלום", בעוד נתניהו הודה לו והצהיר: "ישראל מוכנה לנהל מו"מ מיידי על שלום".

התכנית מפורטת לאורך 80 עמודים, כאשר 50 מהם מציגים את המתווה הפוליטי שהוצג הערב, ו-30 נוספים מתייחסים לתכנית הכלכלית שהוצגה בחודש יולי האחרון. במסגרת העסקה, הנשיא טראמפ אימץ מפה המציגה את שתי המדינות, לפיה המדינה הפלסטינית תכפיל את השטח שבבעלותה כיום ותחובר באמצעות כבישים, גשרים ומנהרות. האישור הישראלי להקמת מדינה פלסטינית תלוי בהסכמים ביטחוניים שיבטיחו את שלומם של האזרחים.

על פי התכנית, על ישראל לנקוט בצעדים כדי להבטיח כניסת מוסלמים למסגד אל-אקצא ולעבוד בשיתוף פעולה עם ירדן כדי לשמור על הסטטוס קוו במקומות הקדושים. בנוסף לכך, מהמתווה עולה כי הקמת מדינה פלסטינית תלויה בתהליך פלסטיני להקמת ממשל, בהם כיבוד זכויות אדם, חופש עיתונות והתנערות מטרור - הפסקת פעילות חמאס והג'יהאד האסלאמי ועצירת ההסתה נגד ישראל.

לקריאת תכנית השלום המלאה

בפתח הצגת התכנית שגיבש ממשלו בשנים האחרונות אמר טראמפ כי "זהו צעד גדול לעבר השלום". הוא הצהיר כי "צעירים ברחבי המזרח התיכון מוכנים לעתיד מלא תקווה וממשלות באזור מבינות שטרור הוא אויב משותף".

הנשיא האמריקני סיפר על פגישותיו עם נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ ביומיים האחרונים. לדבריו, "שני המנהיגים הביעו תמיכה במאמץ הזה ומוכיחים שישראל מחפשת שלום וששלום הוא מעל פוליטיקה. בביקורים בישראל פגשתי גם את הנשיא הפלסטיני בבית לחם. נעצבתי מגורל העם הפלסטיני. מגיע להם חיים טובים יותר. הפלסטינים לכודים במעגל של טרור עוני ואלימות".

"זה היה תהליך ארוך ומלא ויכוחים", תיאר. "החזון שונה משמעותית מהצעות קודמות. התכנית שלנו היא 80 עמודים והיא ההצעה המפורטת ביותר שהייתה אי פעם. בהצעה יש פתרונות טכניים מדויקים. החזון שלי מציג אפשרות מנצחת לשני הצדדים, שתי מדינות. נתניהו הודיע לי שהוא מוכן לאמץ את החזון כבסיס למו"מ ישיר. זאת הפעם הראשונה שישראל מאשרת לשחרר מפה קונספטואלית עם ויתורים שהיא מוכנה לעשות... זוהי התפתחות חסרת תקדים. תודה לראש הממשלה שהיה לו את האומץ לקחת את הצעד הזה קדימה".

לאחר הצגת התכנית, ראש הממשלה הודה לנשיא טראמפ והכריז כי "28 בינואר 2020 ייזכר כיום היסטורי, כיכי אתה הפכת למנהיג הראשון שהכיר בריבונות ישראל בשטחים ביהודה שומרון שהם הכרחיים לביטחוננו ומרכזיים במורשתנו". נתניהו אמר כי "מאז הקמתה ישראל רצתה שלום עם שכנותיה. במשך עשורים השלום הזה נכשל, כל תוכנית נכשלה, כי הן לא הגיעו לאיזון המכוון בין הצרכים הביטחוניים של ישראל והדרישות הפלסטיניות להגדרה עצמית. ישראל מוכנה לנהל מו"מ על שלום מיד".

נתניהו התייחס לפרטי התכנית, והסביר כי היא כוללת "התעקשות שהפלסטינים יצטרכו להכיר בישראל כמדינת היהודים ושומרת על שליטה ביטחונית בכל השטח שממערב לירדן. התכנית קוראת לפירוק חמאס מנשק ופירוז עזה. התכנית מבהירה שבעיית הפליטים הפלסטינים חייבת להיפתר מחוץ לישראל. התכנית שומרת את ירושלים מאוחדת תחת ריבונות ישראלית, שומרת על סטטוס קוו בהר הבית. התכנית לא עוקרת אף אחד מביתו, ישראלים ופלסטינים, אלא מספקת פתרונות חדשניים לחיבור".

"במשך זמן רב מדי, ליבה של מדינת ישראל, היה ממותג כשטח כבוש לא חוקי", המשיך ראש הממשלה. "היום אתה מנקב את השקר הגדול הזה. זו תכנית נהדרת לישראל, זו תוכנית נהדרת לשלום. אני לא מופתע - אתה החבר הכי טוב שהיה לישראל בבית הלבן אי פעם. דיל המאה היא הזדמנות המאה וישראל לא תפספס את ההזדמנות הזו".

עשרות אורחים הגיעו לחדר המזרחי בבית הלבן, בהם שלדון אדלסון ואשתו מרים, איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר, ראשי אייפאק, ראשי ועידת הנשיאים, המיליארדר רונלד לאודר המקורב לטראמפ, השליח לשעבר למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר דורי גולד.

הרשות הודיעה על צעדי חירום בעקבות התכנית, והנהגתה מתכנסתהערב ברמאללה. בפגישה משתתפים גם נציגים מחמאס מהגדה המערבית. במקביל להצגת עסקת המאה, אלפי פלסטינים מפגינים נגד הממשל האמריקני ברמאללה וברצועת עזה.

שום נציג פלסטיני לא נוכח בוושינגטון, ולפי גורמים פלסטיניים, יו"ר הרשות אבו מאזן סירב לשוחח עם טראמפ בימים האחרונים. בכיר חמאס חליל אל-חיה, אמר בריאיון ל"אל-מיאדין" כי "הצהרות טראמפ אינן מפחידות אותנו ולא מחלישות אותנו. אחדות עמנו היא הצעד הראשון לסיום עסקת המאה. אין שיח ואין דיאלוג ולא קול שיתעלה מעל קול המאבק בעסקת המאה".

בישראל, הדעות חלוקות לגבי העסקה. יו"ר כחול לבן בני גנץ, שנפגש אתמול עם טראמפ, אמר כי הוא יתמוך בישומה, אך רק אחרי הבחירות במרץ. חברי כנסת מהשמאל גינו את המתווה המשוער של התכנית.

התכנית מפורסמת שעות אחרי שהוגש כתב האישום נגד נתניהו ובצל משפט ההדחה בסנאט נגד טראמפ. לאחר שהסיר הבוקר את בקשת החסינות שלו מהכנסת, ראש הממשלה תקף את ההחלטה של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להגיש את כתבי האישום "ביום היסטורי" כזה.

"זה יום היסטורי למדינת ישראל ואחד הימים החשובים בחיי", צייץ נתניהו זמן קצר לפני פרסום פרטי התכנית. "כמו תמיד, איני נותן לשום דבר אחר להפריע לי מלעבוד למענכם - למען ביטחון ישראל, למען עתיד ישראל".

(עדכון ראשון: 16:45)

Let's block ads! (Why?)



2020-01-28 17:47:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMzc2MTnSAQA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment