Tuesday, January 28, 2020

משיכת החסינות | אלו קלפים נשארו בידי נתניהו? כל השאלות והתשובות - סרוגים

משיכת החסינות | אלו קלפים נשארו בידי נתניהו? כל השאלות והתשובות - סרוגים

משיכת החסינות | אלו קלפים נשארו בידי נתניהו?

  (צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90)

שעה קלה לפני דיון המליאה סביב הקמת ועדת הכנסת, ראש הממשלה נתניהו חזר בו היום (שלישי) מבקשת החסינות שלו, בכדי שלא להתבזות בהצבעה שהייתה ככל הנראה שוללת ממנו את החסינות.

האם נתניהו יכול להגיש עוד בקשת חסינות?

זו השאלה המרכזית שעולה בעקבות המהלך של נתניהו שמשך את בקשת החסינות שהוגשה לכנסת רק בתחילת החודש הנוכחי. תשובה אחת אומרת לא, כי "משעה  שהוגש כתב האישום לבית המשפט ועברו 30 הוגש לנאשם לא ניתן לבקש עוד חסינות מהכנסת", הבהיר קודם לכן דובר הכנסת בשם היועץ המשפטי של הכנסת. העגלה יצאה לדרכה ואי אפשר לעצור אותה. למעשה לנתניהו הייתה הזדמנות אחת לבקש את החסינות ומאחר ומשך אותה הוא וויתר על דיוני החסינות בעניינו, כשממילא לא יתקיים כבר דיון בכנסת והמשמעות היא כי ההליך המשפטי מתקדם.

אך תשובה שנייה מעלה עוד אפשרות כי נתניהו יוכל להגיש בקשה נוספת בכנסת הבאה. לשם כך צריכים לקרות שני דברים: נתניהו ישיג 61 מנדטים לגוש, יצליח להרכיב ממשלה ולהיות ברוב בוועדת הכנסת ובמליאה שתעניק חסינות זאת רק במידה ולא החלו הדיונים בעניינו בבית המשפט.

מצד אחד, במידה וכתב האישום ישונה, או שתצורף אליו פרשה חדשה או ראיה חדשה, יוכל נתניהו לטעון כי על היועץ להגיש את כתב האישום המתוקן לבחינה מחודשת של הכנסת כיוון שהאינפורמציה שהוצגה בפני הכנסת ובשלה נמשכה בקשתו, הייתה שונה.

לעומת זאת יש זווית שונה להסתכלות על הדברים, על פיה לגבי שלושת התיקים תחתם עומד נתניהו למשפט אין אפשרות להגיש בקשת חסינות בשום פנים ואופן, ורק לגבי פרשות אחרות, דוגמת פרשת הצוללות, במידה ויבשילו לכדי חקירה וכתב אישום, נתניהו יוכל לבקש חסינות לגבי תיקים אלו בלבד וזאת כיוון שנוסח החוק קובע כי דינו של ראש הממשלה כרגע "כדין כל אדם אחר לעניין פרשה זו".

מתי יוגש כתב האישום?

מדובר בהחלטה נטו של היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט מתי בפועל להגיש פיזית את כתב האישום לבית המשפט. לכאורה, כתב האישום מוכן על כל פרטיו וההגשה יכולה להתבצע כבר היום, אך מנדלבליט שכאמור יכול לעשות זאת כבר בימים הקרובים יכול להחליט לעכב את המהלך בכדי לא להצטייר כמי שמשפיע על הבחירות. עם זאת, גם מרגע שהוגש כתב האישום והמירוץ יתחיל, השלבים הבאים יחייבו להגיש כתב הגנה ויינתן זמן לכך ודיונים ארוכים מאד עוד לפנינו.

על פי הערכות בעולם המשפט, נראה שכתב האישום יוגש כבר השבוע, אך הדיונים בבית המשפט יתחילו רק לאחר הבחירות, מה שיאפשר לראש הממשלה להיחלץ מספסל הנאשמים במידה ויושגו 61 מנדטים לגוש הימין.

מה יכול להיות הפתרון של נתניהו למצב המשפטי?

במידה ולאחר הבחירות תהיה קואליציית 61 לראש הממשלה, סיפור החסינות יהפוך ללא רלוונטי כיוון שהקואליציה הזאת תוכל לחוקק חוק שימנע העמדה לדין או מפסיק הליכים נגד ראש ממשלה מכהן. ברגע שלנתניהו יהיה רוב מיוחס בכנסת לחקיקת חוק, הנושא של החסינות הופך להיות לא חשוב.

בגץ ידון לפני הבחירות האם נתניהו יכול להרכיב ממשלה?

בג"ץ דחה את ההכרעה האם יהיה אפשר להטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו כאשר הוא מצוי תחת כתב אישום, זאת רק בתחילת החודש בטענה כי היא "תיאורטית ומוקדמת". אך כעת במידה ויוגשו לבית המשפט עתירות בעניין – יחוייב הדיון בכך. קיים יותר סיכוי שבג"ץ ידון בזה עכשיו מאשר לפני שלושה חודשים מאחר והשאלה הפכה להיות רלוונטית והגיע העת לדון בזה.

החוק ברור בעניין שנתניהו יכול להמשיך ולכהן כראש ממשלה עד פסק דין חלוט. עם זאת, החוק לא מדבר על הרכב מחדש של ממשלה אלא על המשך כהונה כראש ממשלה, והוא למעשה עומד מחדש לבחירה, האם הוא יכול לקבל את התפקיד שוב? על כך יצטרך בג"ץ להשיב.

מה קורה עם ועדת הכנסת שתקום?

על שולחן ועדת הכנסת כבר מונחת בקשת החסינות שהגיש ח"כ חיים כ"ץ, לאחר אישור הקמת הועדת הכנסת במליאה והקמת הוועדה בפועל, תתכנס בימים הקרובים הרכב הוועדה בכדי לקיים כמה  דיונים ספורים בבקשו של כ"ץ, ללא קשר למשיכת הבקשה של נתניהו. בבלוק הימין טרם החליטו אם ייקחו בדיונים בוועדה או שיחרימו אותה במחאה על מדיניות כחול לבן. במערכת הפוליטית מעריכים שלכ"ץ סיכויים טובים לקבל חסינות בכנסת הנוכחית בכדי להראות לכאורה שהדיונים מתנהלים באופן ענייני.

מהי מטרת הליכוד?

בליכוד מקווים להגיע לקואליציית 61 בכדי לשנות את כללי המשחק. בכל מקרה, נכון לעכשיו כשאנחנו במצב קיפאון פוליטי, בליכוד לא אומרים נואש. נתניהו עדיין ראש הממשלה, וגם לאחר הגשת כתב האישום נגדו מצפים כי מצביעי הליכוד ימשיכו להצביע לנתניהו. לאחר שיושג רוב מיוחס לטובת נתניהו, במערכת בחירות זאת או בזאת שאחריה, אופציית החקיקה שתעצור את ההליכים נגד נתניהו תהפוך לרלוונטית.

Let's block ads! (Why?)



2020-01-28 11:27:35Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiY2h0dHBzOi8vd3d3LnNydWdpbS5jby5pbC80MTQzMDItJUQ3JTkxJUQ3JUE3JUQ3JUE5JUQ3JUFBLSVENyU5NCVENyU5NyVENyVBMSVENyU5OSVENyVBMCVENyU5NSVENyVBQdIBAA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment