Wednesday, July 31, 2019

חמש שנים אחרי צוק איתן: הצבא השלים היערכות למבצע נוסף ברצועת עזה - ישראל היום

חמש שנים אחרי צוק איתן: הצבא השלים היערכות למבצע נוסף ברצועת עזה - ישראל היום

צה"ל סיים היום (רביעי) ארבעה ימים של תרגיל מפקדות אוגדתי באוגדת עזה, שדימה מלחמה כוללת ברצועת עזה, ותרחיש נוסף שבו מתרחשת לחימה בחזיתות נוספות. התרגיל הוא שיאה של תוכנית היערכות שעליה הורה הרמטכ"ל אביב כוכבי עם כניסתו לתפקיד, שכונתה "ארבע עונות", בעקבות הערכת המודיעין על נפיצות בזירה הדרומית. 

על פי הנחיית הרמטכ"ל, לתוכנית המוכנות היו כמה שלבי ביניים, כשהשלב הקודם הסתיים בחודש מרץ, אז נערך הצבא ליום האדמה שיכול היה להביא להסלמה נרחבת. על פי הנחיית הרמטכ"ל, צה"ל היה אמור להשלים עד היום את היערכותו הכוללת לעימות ברצועה.  כחלק מהתוכנית, אגף המודיעין הגדיל בשיתוף עם פיקוד דרום הגדיל את סל המטרות למלחמה, מה שכלל את הגדלת בנק המטרות של הג'יהאד האסלאמי הפלשתיני וחמאס. 

צילום: דובר צה"ל

התוכנית שאליה התכונן הצבא בחודשים האחרונים כוללת מתן מכה חזקה לארגוני הטרור ברצועה, בדגש על חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלשתיני. המטרה מבחינת הצבא היא לא רק להגיע לשטח מסוים, אלא עם הגעת הכוחות, לשלול יכולות מהאויב. התרחישים המרכזיים שתורגלו הם פשיטה מאזור החוף, פינוי פצועים במסוקים, פשיטה על יישוב, פינוי תושבים, תרגול פשיטה על שכונה בצפון רצועת עזה ועוד. 

עוד בנושא: 

התוכנית שאליה נערך הצבא היא תוכנית גמישה ומודולרית, שיכולה להתבצע בלוחות זמנים קצרים או במשך תקופה ארוכה יותר, על פי ההתפתחויות והחלטות הדרג המדיני. בצה"ל מקווים שהמערכה תהיה בזמן הקצר ביותר האפשרי, וזאת כדי שלא להגיע ל-51 ימי מלחמה כמו ב"צוק איתן" לפני כחמש שנים. במקרה של לחימה בכמה זירות במקביל, יודעים באוגדת עזה להשתמש לצורך התוכנית גם בחלק מהכוחות, ובמקביל, לצמצם את ההישג הנדרש. 

הכוחות תרגלו לחימה בכמה זירות במקביל // צילום: דובר צה"ל

התרגיל שהתקיים באוגדת עזה, היה התרגיל הגדול ביותר בגזרת רצועת עזה מאז צוק איתן. השתתפו בו שמונה מפקדות חטיבתיות, מאות אנשי מילואים, כוחות חיל אוויר וכוחות חיל הים של זירת אשדוד. בנוסף, בתרגיל באו לידי ביטוי יכולות מודיעיניות גבוהות. 

הצבא מיקם כ-120 עמדות ממוגנות ירי ועשרה תילים מלאכותיים במרחב הגבול, והונחו עשר תשתיות הנדסיות לשליטה על תנועה בצירים. בנוסף, הצבא קידם שלושה פרויקטים של הסתרת צירים ושרוולי נוף, בהם אנדרטת החץ השחור וציר הגישה לקיבוץ ארז שבהם העבודות הושלמו, וכביש 34 שעדיין נמצא בעבודה. 

מלבד אימוני הכוחות שהושלמו בחודשים האחרונים, צה"ל נערך לעימות ברצועה גם עם אמצעי לחימה חדשים ומשופרים, שחלקם ייעודיים ללחימה במנהרות, והם נמצאים בתפוצה רחבה יחסית בקרב הכוחות. 

הכוחות צויידו באמצעי לחימה יעודיים למנהרות // צילום: דובר צה"ל

באשר למנהרות ההתקפיות משטח הרצועה לשטח ישראל, בצבא מעריכים שבניית המכשול התת-קרקעי והעילי סביב רצועת עזה תושלם רק באמצע שנת 2020, ולא בסוף השנה הנוכחית. אורכו של המכשול כעת הוא עשרה קילומטרים. הוא כולל כ-37 אלף מטר של בטון יצוק, וגדר "שעון חול" באורך של 9,300 מטרים.

במסגרת ההערכות לעימות הבא, צה"ל עסק גם בפינוי אוכלוסייה פלשתינית ממקומות שבהם יפעל הצבא, תוך השארת מסדרונות הומניטריים פתוחים. 

איום נוסף שאיתו נערכים הכוחות להתמודד הוא איום הנ"ט לשטח ישראל, ובעת תמרון ברצועה. תשומת לב מיוחדת ניתנה גם לאיום הרחפנים שנמצאים בתפוצה רחבה בעולם, ואין קושי גדול להבריחם גם לרצועת עזה. לצורך העניין הוקמה באוגדת עזה ה"מב"א" - מפקדת בקרה אווירית אוגדתית, שבה יושבים זה לצד זה אנשי חיל האוויר, מודיעין, אגף התקשוב ואוגדת עזה, שאחראים על גילוי ויירוט רחפנים שחמאס ינסה להחדיר לישראל לצורך איסוף מודיעיני או פיגועים. בראש המב"א עומד קצין בדרגת רב-סרן מחיל האוויר. באוגדה עדיין לא שבעי רצון מהפתרון שניתן לאיום הרחפנים, וההערכה היא שנדרשת עוד הבשלה של טכנולוגיה מתאימה.

Let's block ads! (Why?)



2019-07-31 15:00:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNjc4ODY30gEA?oc=5

קרא עוד >>>>


No comments:

Post a Comment